Afbeelding1
Een sterke learning
community door
storytelling

DNA Storytellers Training: Storytelling als Methode voor Lessen

Introductie
Bij DNA Storytellers geloven we in de kracht van onbevooroordeelde nieuwsgierigheid en oprechte verbinding om learning communities te creëren. Onze visie realiseren we via de Positive Deviance-benadering, waarbij storytelling centraal staat. Verhalen vormen bruggen tussen mensen, verbinden intellect en emotie, en helpen individuen hun innerlijke kracht te ontdekken. Ze onthullen diepe emoties en maken het onzichtbare zichtbaar.

Trainingsoverzicht
Ons programma, verdeeld over een aantal lessen, richt zich op het ontwikkelen van gemeenschappelijke waarden en het versterken van vertrouwen en verbinding, in de klas maar ook tussen docenten en leerlingen. In een aantal stappen werken we hiernaartoe.

Stap 1: Vertrouwensopbouw
De eerste lessen zijn gericht op vertrouwen en kennismaking binnen de eigen klas. Door persoonlijke verhalen te delen, leggen we de basis voor open communicatie.

Stap 2: Verhalen Verzamelen en Selecteren
We verzamelen verhalen via creatieve workshops, waarin leerlingen en docenten hun ervaringen delen. Deze verhalen leggen gemeenschappelijke thema's en uitdagingen bloot. We selecteren de meest illustratieve verhalen voor verdere uitwerking. 

Stap 3: Storytelling Training
In deze fase leren deelnemers hun verhalen krachtig en authentiek te presenteren. Via individuele coaching en groepssessies verfijnen we de verhalen en vergroten we hun emotionele impact.

Stap 4: Creatieve Uiting
We brengen de verhalen tot leven met behulp van fotografie, video, audio en geschreven werken, in samenwerking met lokale partners. Elk verhaal wordt afgestemd op het meest effectieve medium.

Stap 5: Eindpresentatie en Evaluatie
De laatste les culmineren is er een eindpresentatie in de vorm die past bij de leerlingen, de klas en de opleiding. We meten de impact van storytelling op de schoolgemeenschap via enquêtes, interviews en dialogen. Op basis van de evaluaties optimaliseren we het programma.

Doelstellingen

  • Vertrouwen opbouwen binnen de klasgemeenschap.
  • Gemeenschappelijke thema's en uitdagingen identificeren via verhalen.
  • Vaardigheden ontwikkelen om verhalen krachtig en authentiek te delen.
  • Creatieve expressie stimuleren om verhalen tot leven te brengen.
  • De impact van storytelling in de klas en op de deelnemers optimaliseren.

Door verhalen te delen en te reflecteren, creëren we een omgeving waar leerlingen en docenten zich thuis voelen, samen kennis delen en zich maximaal ontwikkelen. Storytelling is dus niet alleen een communicatiemiddel, maar ook een instrument voor verbinding en versterking van individuen en gemeenschappen.

Jkjg

Contact

Is je interesse gewekt of ben je op zoek naar meer informatie over DNA Storytellers of het DNA Storytellers Café? Neem dan contact met ons op via dit formulier. 

Stel een vraag